Technological Andragogical Content Knowledge (Tack) Training to Improve The Professional Competency of Equal Education Tutors
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Amelia, F., Rakibah, S., Ananda, P. silva, & Rozi, F. (2023). Pelatihan dan Pengembangan Kompetensi Sumber Daya Manusia dalam Era Digital. Journal of Managemen Science and Bussines Review, 1(4).
Ananda, T. A., & Shofwan, I. (2023). Peran Tutor dalam Layanan Pembelajaran Komputer di Lembaga Kursus Pelatihan Elmuna Klirong Kebumen. Jurnal Cendekiawan Ilmiah PLS, 8(2).
Bintang, N. A., Arsanti, M., & Hasanudin, C. (2023). Urgensi Penerapan Komponen Pendidikan Andragogi pada Siswa Tingkat Sekolah Menengah Pertama. Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian, Pengabdian, Dan Diseminasi.
Faizal, M. A., Arta, A., Asiyah, B. N., & Mashudi, M. (2023). The Role of Edupreneurship in Gen Z in Shaping Independent and Creative Young Generation. Maro; Jurnal Ekonomi Syariah Dan Bisnis, 6(2).
Hidayati, A., Bentri, A., & Sunarti, V. (2019). Analisis Kebutuhan Pelatihan Pembuatan Bahan Ajar Berbasis Teknologi Informasi Bagi Guru SD di Kabupatan Padang Pariaman. SPEKTRUM Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 2(2), 288–293. Retrieved from http://ejournal.unp.ac.id/index.php/pnfi
Hulu, Y. (2023). Problematika Guru dalam Pengembangan Teknologi dan Media Pembelajaran. ANTHOR: Education and Learning Journal, 2(6).
Husna, K., Fadhilah, F., Ulfa Hayana Sari Harahap, Fahrezi, M. A., Manik, K. S., Ardiansyah, M. Y., & Nasution, I. (2023). Transformasi Peran Guru Di Era Digital: Tantangan Dan Peluang. Perspektif: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Bahasa, 1(4).
Ismaniar, I., Rahmat, A., Arbarini, M., & Isa, A. H. (2022). Analysis of Readiness to Organize Learning from Home for Early Childhood during the COVID 19 Pandemic Period in Indonesia. Webology, 19(1).
Ismaniar, I., Utoyo, S., & Landa, K. S. (2023). Analysis of the Relevance of Application of Behavioristic Theory in the Development of Positive Behavior in Early Childhood in the Era of Information Technology. KOLOKIUM Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 11(1).
Knowles, M. S. (1970). Modern Practice of Adult Education. New York: Asosiation Press.
Kurniasari, P., & Mardikaningsih, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) Berbasis Android untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Teknologi Pembelajaran (JTeP), 2(22).
Kurniawan, H., Supriyono, S., & Wibowo, T. (2022). Strategi Pembelajaran Kolaborasi Online Pada Pembelajaran Matematika. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(4).
Lestari, D. I., & Kurnia, H. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Inovatif untuk Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru di Era Digital. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 4(3).
Maritsa, A., Salsabila, U. H., Wafiq, M., Anindya, P. R., & Ma’shum, M. A. (2021). Pengaruh Teknologi dalam Dunia Pendidikan. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(2).
Redhana, I. W. (2024). Pembelajaran Digital Pada Abad ke-21. Bali: Undiksha Press.
Septiyanti, M., Inderawati, R., & Vianty, M. (2020). Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) Perception of English Education Students. English Review: Journal of English Education, 8(2), 165–174. https://doi.org/10.25134/erjee.v8i2.2114
Setyowati, W., Moscato, J., & Embre, C. (2023). Strategi Pendidikan Dasar untuk Menghadapi Tantangan Era Kurikulum Digital dengan Studi Empiris. Jurnal MENTARI: Manajemen Pendidikan Dan Teknologi Informasi, 2(1).
Solfema, Bartin, T., & Sunarti, V. (2020). Growing the Entrepreneurship Spirit of Women Through the Optimization of the Use of Information Technology in Family Members. Proceedings of the 1st Progress in Social Science, Humanities and Education Research Symposium (PSSHERS 2019).
Solfema, S. (2013). Andragogi Konsep dan Penerapannya. Malang: Wineka Cipta.
Sunarti, V., Iswari, M., Hidayati, A., & Gusmanti, R. (2022). Analysis of Andragogy Approach in Aspects of Tutor Performance According to Citizens Learning Equality Education. Bisma The Journal Of Counseling, 6(2).
Sunarti, V., Iswari, M., Hidayati, A., Netra, Z., & Handrianto, C. (2023). The Development of Technological Andragogical Content Knowledge (TACK) Assessment Instrument for Equivalency Education Program Tutors. Journal of Advanced Zoology, 44.
Sunarti, V., Jamaris, J., & Solfema, S. (2023). The Importance of Training for Equality Tutors in Improving Competence of the Use of Information, and Communication Technology in Learning. AIP Conference Proceedings.
Sunarti, V., Mudjiran, M., & Gusmanti, R. (2021). Mitigasi Dampak Psikologi Terhadap Anak Akibat Pelaksanaan Belajar Dari Rumah Dalam Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Dedikasi Pendidikan2, 5(1).
Suyamto, J., Masykuri, M., & Sarwanto, S. (2020). Analisis Kemampuan Tpack (Technolgical, Pedagogical, and Content, Knowledge) Guru Biologi SMA dalam Menyusun Perangkat Pembelajaran Materi Sistem Peredaran Darah. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 9(1), 46. https://doi.org/10.20961/inkuiri.v9i1.41381
Wahyu Yuda Pradana, & Nasution, M. I. P. (2023). Penggunaan Teknologi dalam Pendidikan Tantangan Guru Pada Abad 21. Jurnal Sains Student Research, 1(2).
Wulandari, R. (2023). Dampak Perkembangan Teknologi dalam Pendidikan. Jurnal PGSD Indonesia, 09(2).
Yunus, M., & Ismaniar, I. (2022). The Relationship Between Parent’s Role in Learning Assistance with Children’s Reading Learning Outcome at PAUD Ceria Kasih Bunda During Covid-19 Pandemic. SPEKTRUM Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 10(4).
DOI: https://doi.org/10.24036/kolokium.v12i2.908
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.