Implementation of the Merdeka Curriculum from a Critical Pedagogical Perspective: A Literature Review
Abstract
References
Agustiani, W., Herlambang, Y. T., & Muhtar, T. (2025). Kemerdekaan Belajar untuk Siswa: Studi Kritis dalam Perspektif Pedagogik Kritis. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 10(1), 830-835. https://doi.org/10.51169/ideguru.v10i1.1418
Ahmad, D., Mahir, I., & Prihantono, C. R. (2024). Innovative models for SMK and industry partnerships aligned with the merdeka belajar curriculum. Journal of Pedagogi, 1(3), 49-60.
Aimar, G., & Azwar, B. (2024). Konsep Berpikir Kritis Paulo Freire dan Relevansinya Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Dalam Kurikulum Merdeka Belajar Sekolah Dasar (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Negeri Curup). http://e-theses.iaincurup.ac.id/id/eprint/6378
Amirudin, A., Tjalla, A., & Indrajit, R. E. (2022). An Analysis of Critical Education Study on Independent Learning Campus Policy. Jurnal Basicedu, 6(2), 2777-2782. DOI: https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2482
Basri, W., & Rahmi, T. S. (2023). Kendala Guru dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran IPS Tingkat Sekolah Menengah Pertama. Journal of Moral and Civic Education, 7(1), 1-16. https://doi.org/10.24036/8851412712023733
BPMP Kalimantan Utara. (2025). Pembelajaran Mendalam. https://bpmpkaltara.kemdikbud.go.id/wp-content/uploads/2025/02/nasmik-deep- learning-2025-full_10-feb.pdf
Firdaus, R., & Permana, J. (2024). Kelebihan dan Kekurangan Implementasi Kebijakan Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(3), 1885- 1897.
Freire, P. (2020). Pedagogy of the oppressed. In Toward a sociology of education (pp. 374-386). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429339530-34
Heryanti, Y. Y., Muhtar, T., & Herlambang, Y. T. (2023). Makna dan implementasi kurikulum merdeka belajar dan relevansinya bagi perkembangan siswa di sekolah dasar: telaah kritis dalam tinjauan pedagogis. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1270-1280. https://doi.org/10.31949/jee.v6i3.6118
https://doi.org/10.1080/13540602.2016.1211523
https://kurikulum.kemdikbud.go.id
Juliastuti, A. A., Fachrozi, A. D., Putri, F. E., Sari, R. I. A., & Asvio, N. (2024). Tantangan Guru Dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka Pada Tahun Pertama Di Mis Humaira Kota Bengkulu. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 10(1), 21-34. DOI: https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i5.6055
Kartika, R. O., Billah, A. N., & Muqowim, M. (2024). PEMBELAJARAN PAI DENGAN PENDEKATAN HUMANISTIK DALAM KURIKULUM MERDEKA: Pendekatan Humanistik, Pembelajaran PAI Dengan Pendekatan Humanistik, Pembelajaran PAI Dalam Kurikulum Merdeka. Al-Iltizam: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 9(1), 51-71. https://doi.org/10.33477/alt.v9i1.7309
Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia. (2022). Panduan Implementasi Kurikulum Merdeka. Jakarta: Kemendikbudristek.
Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia. (2023). Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. https://kurikulum.kemdikbud.go.id/file/1679308669_manage_file.pdf
Korthagen, F. A. J. (2017). Inconvenient truths about teacher learning: Towards professional development 3.0. Teachers and Teaching, 23(4), 387–405.
Kusumawati, N. A. Telaah Kritis Teori Belajar Kognitif Paulo Freire terhadap Sistem Pendidikan di Indonesia. In National Conferences:“Research and Community Service (Implementation of the of Scientifically Based Research in The Era of Society 5.0).
Mahardhani, A. J., & Utami, P. S. (2022). The “Paulo Fraire” Educational Thinking Paradigm in the Service Learning Model in Higher Education. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 14(3), 2837-2850. DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i3.1038
Masri, M., Rusdinal, R., & Gistituati, N. (2024). Implementasi kebijakan pendidikan kurikulum merdeka belajar. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 8(4), 347- 352. https://doi.org/10.29210/30032794000
Nasri, N. M. (2019). Deep Learning: Engage the World Change the World, Michael Fullan, Joanne Quinn, Joanne McEachen. Southeast Asian Social Science Review, 4(2), 165-168. https://doi.org/10.29945/SEASSR.201911_4(2).0009
Nugraha, D. M. D. P., & Juniayanti, D. (2024). Penguatan Literasi Siswa di Sekolah Dasar dalam Era Kurikulum Merdeka Belajar: A Systematic Literature Review. Journal of Instructional and Development Researches, 4(6), 499-509. DOI: https://doi.org/10.53621/jider.v4i6.407
Pamungkas, A. H., Hardika, H., & Ahmad, A. (2022). Membaca Ulang Pancasila sebagai Landasan Pendidikan. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 22(2), 1-7. https://doi.org/10.24036/pedagogi.v22i2.1418
Radar Jogja. (2024). Kurikulum Merdeka Fokus Pembelajaran Diferensiasi, P5 Tekankan Pendidikan Karakter Peserta Didik. https://radarjogja.jawapos.com/pendidikan/655067592/kurikulum-merdeka-fokus- pembelajaran-diferensiasi-p5-tekankan-pendidikan-karakter-peserta-didik
Rosyada, A., Syahada, P., & Chanifudin, C. (2024). Kurikulum merdeka: Dampak peningkatan beban administrasi guru terhadap efektivitas pembelajaran. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 4(2), 238-244. https://doi.org/10.54371/jiepp.v4i2.491
Siruwa, W., Mappincara, A., & Hasan, H. (2023). Pelatihan Pelaksanaan Kurikulum Merdeka Belajar Pada Pengelolaan Kelas Rangkap Di Sekolah Dasar. Empowerment: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(5), 181-187. https://doi.org/10.55983/empjcs.v2i5.415
Siswadi, G. A. (2024). Education and liberation: A critical study of the humanistic school of pedagogy. EDUCATION, CHARACTER, AND HUMANISTIC PEDAGOGY.
Siswadi, G. A. (2024). Paradigma Pendidikan Kritis Paulo Freire dan Relevansinya dalam Pengembangan Pendidikan Humanis di Indonesia. Japam (Jurnal Pendidikan Agama), 4(2), 176-187. https://doi.org/10.25078/japam.v4i2.2871
Sucipto, S., Sukri, M., Patras, Y. E., & Novita, L. (2024). Tantangan Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar: Systematic Literature Review. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 12(1). DOI: https://doi.org/10.20961/jkc.v12i1.84353
Wahyudi, A., Assyamiri, M. B. T., Al Aluf, W., Fadhillah, M. R., Yolanda, S., & Anshori, M. I. (2023). Dampak transformasi era digital terhadap manajemen sumber daya manusia. Jurnal Bintang Manajemen, 1(4), 99-111. https://doi.org/10.55606/jubima.v1i4.2222
Wahyuni, S., Utami, N. F., & Wulandari, P. (2023). Negara dan Pendidikan dalam Perspektif Pedagogi Kritis.
Zahrotun, I., & Kamal, R. (2023). Analisis Efektivitas Kurikulum Merdeka Dalam Meningkatkan Berpikir Kritis Pada Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 9-14. https://doi.org/10.56997/pgmi.v2i1.1278
DOI: https://doi.org/10.24036/kolokium.v13i2.1123
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
