The Relationship Between Variations in Teaching Skills of Tutors and Learning Motivation of Learning Package C Students in SPNF SKB Kota Pariaman

Reschia Nofour Dilia, Irmawita Irmawita

Abstract


ABSTRACT

The aim of this research is to find out the description and relationship between skills in applying variations in tutor teaching and the learning motivation of residents studying Package C at SPNF SKB Kota Pariaman. This research uses quantitative correlational. The population of this research is all students registered in the package C pursuit program at SPNF SKB Kota Pariaman for the 2023/2024 academic year, namely 72 people. The sampling technique used cluster random sampling, so that the total sample that the researchers took was 50 residents studying package C at SPNF Kota Pariaman. Data collection techniques using questionnaire format and list of statements as data collection tools, data analysis techniques using percentages to find correlations using the product moment formula. The results of this research are: 1.) Skills in applying variations in tutor teaching to students studying at SPNF SKB Kota Pariaman are classified as less than optimal, 2.) Motivation of students studying Package C at SPNF SKB Kota Pariaman is classified as less than optimal and 3.) There is a significant relationship between skills in applying variations in tutor teaching with learning motivation for residents studying Package C at SPNF SKB Kota Pariaman.

Keywords: Variasi Mengajar, Motivasi Belajar, SKB.


Full Text:

PDF

References


A.M, Sardiman. 2007. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta : Raja Grafindo Persada

Andriani, Eka dkk. 2016. Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru Dan Kemampuan Akademik Siswa Melalui Lesson Study. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Volume: 1 Nomor: 11. Hal: 2106—2112. Diakses tanggal 19 Februari 2018. DOI.

Aqib, Zainal.(2013). Model-Model, Media, dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif). Bandung: Yrama Widya

Arikunto, Suharsimi, 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, edisi revisi VI, Cetakan ke 13, PT. Asdi Mahasatya, Jakarta.

E. Mulyasa. 2005. Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya

Egrina, E. & Irmawita. (2020). The Relationship Between Instructors' Teaching Skills And The Learning Outcomes Of The Learning Community At Pkbm Surya Padang. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 8(4), 484.

Fadri.(2017). “Pengaruh Perilaku Guru Dan Variasi Mengajar Terhadap Motivasi Serta Dampaknya Pada Hasil Belajar Siswa Di Kecamatan Talang Ubi”. Jurnal Scholaria: Jurnal Manajemen, Vol. 6. No.2 h. 104

Fathurrohman, P dan Sobry Sutikno. 2007. Strategi Belajar Mengajar Melalui Penanaman Konsep Umun & Konsep Islami. Bandung: PT Refika Aditama

Fitriani, Arum. (2016). Implementasi Variasi Mengajar Guru Kelas V di Sekolah Dasar Negeri 3 Bantul. http://journal.student.uny.ac.id/ojs/ojs/index.php/pgsd/article/view/5075 Diakses pada tanggal 21 Juni 2020. Hlm. 3097-3102.

Hasan, Hasmiana. (2016). Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Ketuntasanbelajar Ips Materi Perkembangan Teknologi Produksi, Komunikasi, Dan Transportasi Pada Siswa Kelas Iv Sd Negeri 20 Banda Aceh Jurnal Pesona Dasar Universitas Syiah Kuala. 3(4), hlm. 22 33 ISSN: 2337-9227

Irmawita. (2019). Pendidikan Kewirausahaan Dalam Mengembangkan Ekonomi Kerakyatan. KOLOKIUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 7(1), 56

Marina, S., Solfema, & Wirdatul, A. (2018). Hubungan Dukungan Orang Tua dengan Hasil Belajar Santri di MDA Nurul HAQ Nagari Cubadak Kecamatan Dua Koto Kabupaten Pasaman. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 1(2), 238

Martsiswati, E., & Suryono, Y. (2014). Peran Orang Tua Dan Pendidik Dalam Menerapkan Perilaku Disiplin Terhadap Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(2), 187. https://doi.org/10.21831/jppm.v1i2.2688

Marzuki, S. (2010). Pendidikan Nonformal. Bandung: Remaja Rosdakarya Offset

Mulyasa, E. (2008). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya

Mulyasa.(2011). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Nabila, I., & Sunarti, V. (2020). The Relationship Need For Reading With Motivated Reading Citizens Package C at Pkbm Widya Dharma Nagari Solok Selatan. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 8(4), 416. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v8i4.110061

Rifa’i, Achmad dan Catharina Tri Anni.(2012). Psikologi Pendidikan. Semarang: Universitas Negeri Semarang Press

Soemanto, Wasty. 1987. Psikologi Pendidikan, Jakarta: Bina Aksara

Vevi, S. (2014). Peranan Pendidikan Luar Sekolah dalam Rangka Mitigasi Bencana. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 2(2), 31–41

Wedyawati, Nelly dan Yasinta Lisa. 2019. Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Deepublish Publisher

Winataputra, Udin S. dkk. 2008. Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Universitas Terbuka.

Winkel.WS 2005. Bimbingan dan Konseling di Institusi Pendidikan. Yogyakarta: Media Abadi.




DOI: https://doi.org/10.24036/kolokium.v11i3.671

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.