Development Of Android-Based PLS.Edu Application Content On Community Education Innovation Materials

Mega Nurrizalia, Yanti Karmila Nengsih, Dian Sri Andriani, Shomedran Shomedran

Abstract


The purpose of this research is to develop and determine the validity and practicality of the content of public education innovation materials on the Android-based PLS.edu application in the Public Education Study Program, FKIP Sriwijaya University. The research method used is research and development using the ADDIE development model with the research subject being 5th semester students who take the Diffusion of Educational Innovation course. The results showed that the validation results obtained a feasibility value by material experts by 78%, linguists by 52% and media experts by 84%. Furthermore, based on the results of product practicality trials, namely individual trials, the feasibility score was 82.67 % and small group trials were 86.40 %. So that the overall average percentage of eligibility is 76.61 with "Good" criteria. These results indicate that the content of public education innovation material on the Android-based PLS.edu application developed in this study is valid and practical so that it is declared feasible to be used in learning.

Keywords: Content development, Community education innovation, Android


Full Text:

PDF

References


Mega Nurrizalia, Azizah Husin, Evy Ratna Kartika Waty. 2020. Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Pada Mata Kuliah Pendidikan Anak Usia Dini Prodi Pendidikan Masyarakat FKIP Unsri. Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat. Volume 7, No.2

Yanti Karmila Nengsih, Mega Nurrizalia, Evy Ratna Kartika Waty, Shomedran. 2021. Undergraduate Students' Needs Toward Instructional Material During Pandemic. KOLOKIUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah. Volume 9, No.2

Yuliana FH, Siti Fatmah, Ikbal barlian. 2021 Pengembangan Bahan Ajar Digital Interaktif Dengan Pendekatan Kontekstual Pada Mata Kuliah Teori Ekonomi Mikro. Jurnal PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi. Volume 8, No.1

Suarcita, G. P. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Digital Interaktif Dengan Pendekatan Multi Representasi Pada Materi Bilangan Bulat Untuk Siswa Smplb Tunarungu Kelas VII (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Ganesha).

Nurhairunnisah, 2017. Bahan Ajar Interaktif Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika pada Siswa SMA Kelas X. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan UNY. Volume 5, No 2

Ina Maghdalena, dkk., 2020. Analisis Bahan Ajar. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial. Volume 2, No 2

Aulia Niswa, 2012. Pengembangan bahan ajar mendengarkan berbasis video interaktif bermedia Flash Kelas VII B SMPN 1 Kedamean. Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia. Volume 1, No 1

Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Pertama. 2006. Petunjuk Teknis. Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Depdiknas

Prastowo Adi. 2015. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Jogjakarta: DIVA Press

Ratiyani, I. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Digital dan Aplikasinya dalam Model Siklus Pembelajaran 5E (Learning Cycle 5E) Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar (Siswa Kelas VII Di SMP Negeri 10 Probolinggo Tahun Pelajaran 2012/2013).

Muhasim. 2017. Pengaruh Teknologi Digital, Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Studi Keislaman dan Ilmu Pendidikan Vol. 5 No. 2

Sudaryanto, Mohamad Ikhwandi. 2017. Penerapan OJS Dalam Mobile/Android Yang Diperuntukkan Bagi Pembaca Dan Author tahun 2017. Yogyakarta: STT Adisucipto

Titi Kadi, Robiatul awaliyah. 2017. Inovasi Pendidikan : Upaya Penyelesaian Problematika Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Islam Nusantara Volume 1, No 2

Kusnandi, Robiatul awaliyah. 2017. Model Inovasi Pendidikan Dengan Strategi Implementasi Konsep Dare To Be Different. Jurnal Islam Nusantara Volume 4, No 1

Amri Zakso. 2010. Model Inovasi Pendidikan Dengan Strategi Implementasi Konsep Dare To Be Different. Jurnal Islam Nusantara Volume 1, No 1

Udin Syaefudin Sa’ud. 2012. Inovasi Pendidikan. Bandung: Alfabeta

Bambang Tejo Kusumo. 2014. Dinamika Masyarakat Sebagai Sumber Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial. Thesis Program Studi Pendidikan Dasar Konsentrasi Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Universitas Negeri Malang.

Branch, Robert Maribe. 2009. Instructional Design: The ADDIE Aproach. New York: Springer.

Tessmer, M. 1997. Planning and Conducting Formative Evaluations. London: Kogan Page.

Lestari, Ika. 2013. Pengembangan bahan Ajar Berbasis Kompetensi: Sesuai dengan Kurikulum Tingkat satuan Pendidikan. Padang: Akademia Permata.

Riduwan. 2012. Skala Pengukuran Variabel-variabel Penelitian. Bandung : Alfabeta

Sugiyono.2012.Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D.Bandung : Penerbit Alfabeta

Ambarwati, D., Wibowo, U. B., Arsyiadanti, H., & Susanti, S. (2021). Studi literatur: Peran inovasi pendidikan pada pembelajaran berbasis teknologi digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(2).

Tekege, M. (2017). Pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi dalam pembelajaran SMA YPPGI Nabire. Jurnal FATEKSA: Jurnal Teknologi Dan Rekayasa, 2(1).

Suryadi, A. (2007). Pemanfaatan ICT dalam pembelajaran. Jurnal Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh, 8(2), 83-98.

Al Ghifari, A. D., Widyaningrum, R., Sos, S., & Santi Maudiarti, S. E. (2021). Pengembangan Konten Pembelajaran di Media Sosial Instagram untuk Mata Pelajaran Sosiologi Kelas X di SMAN 103 Jakarta. Jurnal Pembelajaran Inovatif, 4(1), 43-54.




DOI: https://doi.org/10.24036/kolokium.v11i1.555

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.