Management of Skills Programs to Improve the Competencies of Graduates of Learning Citizens

Yanti Nurdiyanti, Neneng Nurmalasari

Abstract


This study aims to determine the pattern of skill management at the Community Learning Activity Center in increasing the competence of graduate learning citizens so that the results of this study are expected to be a reference for the community in an effort to improve the quality of human resources who are competing for people who have not completed formal education up to the school level. Senior High (SMA). This study uses qualitative methods to explore individual behavior in groups and understand the meaning of social problems. The data collection technique was carried out by the method of observation and semistructured interviews on research subjects consisting of PKBM managers, PKBM tutors, and PKBM learning citizens. The data analysis technique used the miles and Huberman model. The results showed: the management of the skills program at PKBM Aykos Nusa Ilmu was carried out by planning, organizing, implementing, and evaluating stages. With the achievement level of competency skills, 80% of graduates meet competency standards, and as many as 20% of graduates show abilities in skills that exceed graduate competency standards.

Full Text:

PDF

References


Irmawati. (2018). Pengelolaan Program Pendidikan Nonformal Untuk Kelompok Masyarakat Lanjut Usia. KOLOKIUM Jurnal Pendidikan Luar Sekolah Vol.6 No.1, 92-102.

Fakhruddin, S. R. (2019, Agustus). Manajemen Taman Bacaan Masyarakat (TBM). Jurnal Eksistensi Pendidikan Luar Sekolah (E-Plus) Vol 4 No.2, 164-174.

Masruroh, Z. (2016). Manajemen Pendidikan Keterampilan (Vocational Skill) Di MAN Kembangsawit . Muslim Heritage Vol. 1 No.2, 417-437.

Wulandari, N. A. D., Ilyas. (2015). Manajemen Penyelenggaraan Pelatihan Otomotif dalam Mempersiapkan Warga Belajar Memasuki Dunia Kerja di BLKI Semarang. Journal of Non Formal Education and Community Empowerment. Vol 4. No 2. Oktober 2015.

Feriyanto, A., & Endang S., T.Andri Feriyanto, E. S. (2015). Pengantar Manajemen (3 In 1) Untuk Mahasiswa dan Umum. Kebumen: Mediatera.

Badrudin. (2013). Dasar-Dasar Manajemen. Bandung: CV Alfabeta.

Dedi Ansari Harahap, D. A. (2018). Pengantar Manajemen. Bandung : CV Alfabeta.

Husaini Usman, P. S. (2017). Metodologi Penelitian Sosial Edisi Ketiga. Jakarta: Bumi Aksara.

Karyoto. (2015). Manajemen (Teori, Definisi dan Konsep). Yogyakarta: CV Andi Offset.

Muhaimin. (2012). Manajemen PEndidikan (Aplikasi Dalam Penyusunan Rencana Pengembangan Sekolah/Madrasah). Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.

Sihombing, U. (1999). Oendidikan Luar Sekolah, Kini dan Masa Depan. Jakarta: PD Mahkota.

Siswanto. (2005). Pengantar Manajemen. Jakarta : Bumi Aksara.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Manajemen. Bandung: CV Alfabeta.

Usman, H. (2013). Manajemen (Teori, Praktek dan Riset Pendidikan). Jakarta: Bumi Aksara.

Winarni, E. W. (2018). Teori Dan Praktik Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, PTK, R&D. Jakarta: Bumi Aksara.

Yapandi. (2015). Pendidikan Luar Sekolah (PLS) Mendidik Untuk Membangun Karakter Bangsa. Pontianak: IAIN Pontianak Press.

Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional

Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 23 Tahun 2006 Tanggal 23 Mei 2006 Standar Kompetensi Lulusan (SKL)

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 3 Tahun 2013 tentang Kriteria Kelulusan

Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2016 Tentang Standar Kompetensi Lulusan Pendidikan Dasar Dan Menengah

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 20 Tahun 2007 tentang Standar Penilaian Pendidikan;

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 3 Tahun 2008 tentang Standar Proses Pendidikan Kesetaraan Program Paket a, Program Paket B dan Program Paket C

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 14 Tahun 2007 tentang Standar Isi untuk Program paket A, Program Paket B dan Program Paket C.

Keputusan Direktur Jenderal Pemasyarakatan Kementerian Hukum Dan Hak Asasi Manusia Republik Indonesia Nomor: Pas-42.Pr.01.02 Tahun 2016 Tentang Standar Penyelenggaraan Pendidikan Kesetaraan Program Paket A, Program Paket B Dan Program Paket C

Peraturan Direktur Jenderal Pendidikan Vokasi Nomor 01 Tahun 2020 Tentang Petunjuk Teknis Bantuan Pemerintah Program Pendidikan Kecakapan Kerja Tahun 2020

Petunjuk teknis programkecakapan hidup perempuan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini dan Pendidikan Masyarakat Direktorat Pembinaan Pendidikan Masyarakat Tahun 2015




DOI: https://doi.org/10.24036/kolokium-pls.v8i2.436

Refbacks

  • There are currently no refbacks.