Analysis Basic Skills of Rebt-Based Counselors in Overcoming Problems in Non-Formal Education Students
Abstract
Professionalism is the standard of specific abilities and skills required to describe a person's qualifications in carrying out their profession. The professional competence of counselors in Non-Formal Education in providing guidance and counseling services in non-formal training institutions and study groups. The method used in this research is qualitative. The data collection method used is through a questionnaire instrument on REBT counseling proficiency for school counselors obtained via Google Form to measure the competencies possessed by Non-Formal Education State counselors related to knowledge, skills in conducting REBT counseling, and skills in creating REBT modules. The research results show that the mastery of REBT counseling by non-formal education counselors falls into the high category due to the training provided. However, it is hoped that there will be follow-up actions from this training or workshop because not 100% of non-formal education counselors possess adequate skills in conducting REBT counseling.
Keywords: Profesionalism, competence of school counsellors, REBT counseling
Full Text:
PDFReferences
Aminah, S., Purnama, D. S., Suwarjo, S., & Rahman, F. (2021). Analisis Dampak Pelatihan Peningkatan Kompetensi Layanan Konseling Kelompok pada Guru BK SMA Se-Kabupaten Sleman. Diklus: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 5(2), 169-179.
Ariadi Nugraha, S. H. & K. S. (2019). Pengembangan Kepribadian dan Etika Konselor Untuk Mempersiapkan Mahasiswa Bimbingan dan Konseling. Prosiding Seminar Naisonal.
Azzahrah, H., Umar, N. F., & Anas, M. (2022). Pengaruh Keterampilan 4C (Critical Thinking, Creativity, Collaboration, and Communication) Guru Bimbingan dan Konseling terhadap Keterlaksanaan Layanan Dasar Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Bulletin of Counseling and Psychotherapy, 4(3), 547-556.
Azwardinsyah, A., Rahman, K. A., & Mulyadi, M. (2023). Peranan kompetensi profesional guru bimbingan dan konseling dalam implementasi kurikulum merdeka program sekolah penggerak di SMA Kabupaten Sarolangun. Journal of Education and Instruction (Joeai), 6(2), 369-375.
Daulay, N., Muliyani, R. L., Tuzahra, S., Halimah, S. N., Hasibuan, F. H., & Dhani, Z. N. (2023). Profesionalisme Guru BK dalam Mengatasi Masalah Siswa di MAN 1 Medan. Innovative: Journal of Social Science Research, 3(5), 6351-6362.
Deby, A., & Hutahae, P. (2023). Meningkatkan Layanan Konseling di Sekolah Menengah Melalui Pelaksanaan Modul Pelatihan dan Materi Konseling bagi Konselor Sebaya Konselor. Buletin Keterlibatan Masyarakat, 3(2), 176–179.
Delima, Neviyarni, & Netrawati. (2023). Improving Student Learning Motivation Through Group Guidance Services Using The Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) Approach. Ensiklopedia of Journal, 5(2), 211–216.
Diniyah, U., Hidayah, N., & Wahyuni, F. (2024). Strategi Peningkatan Kompetensi Guru Bimbingan dan Konseling: Tinjauan Systematic Literature Review. G-Couns: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 8(2), 841-858.
Hadi, S. (2018). Pengaruh Kompetensi Pedagogik dan Kompetensi Profesional Terhadap Kinerja Guru Bimbingan dan Konseling Di SDLB Kota Bandung. Jurnal Ilmu Politik Dan Komunikasi, 8(1). 841-858.
Ilfana, A. (2022). Kompetensi Supervisor Dalam Supervisi Guru Bimbingan Konseling (Suatu Tinjauan Studi Pustaka). Jurnal Paedagogy, 9(1), 192-197.
Isra, F. (2020). Keterampilan Konselor Dalam Mengembangkan Manajemen Bimbingan Konseling Di Sekolah. IJoCE: Indonesian Journal of Counseling and Education, 1(2), 48-53.
Japar, M., Kurniati, A., & Lianasari, D. (2021). Pelatihan Konseling REBT Bagi Guru Bimbingan dan Konseling SMA Kota Magelang Untuk Meningkatkan Kinerja Pelayanan Konseling. 3, 397–404.
Kasih, F. (2017). Profil Kompetensi Guru Bimbingan Dan Konseling Dalam Pelayanan Kelompok Di Sma Sumatra Barat. Jurnal Counseling Care, 1(1), 13–26. https://doi.org/10.22202/jcc.2017.v1i1.1985
Khaira, I., Firman, & Neviyarni, S. (2017). Efektivitas Pendekatan Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) dalam Meningkatkan Penyesuaian Sosial Anak Asuh di Panti Asuhan Wira Lisna Padang. Jurnal Bikotetik, 1(1), 1–7.
Kusmaryani, R. E. (2010). Penguasaan keterampilan konseling guru pembimbing di Yogyakarta. Jurnal Kependidikan Penelitian Inovasi Pembelajaran, 40(2).
Lase, Berkat, P. (2018). Posisi dan Urgensi Bimbingan Dalam Praktik Pendidikan. Jurnal Warta. Edisi: 58.
Lianawati, A. (2018). Implementasi keterampilan konseling dalam layanan konseling individual. In Seminar Nasional Bimbingan dan Konseling Jambore Konseling 3. Ikatan Konselor Indonesia (IKI).
Maemonah, R. A. &. (2021). Nilai Etika Konselor Dalam Membangun Interaksi Efektif Antara Konselor dan Konseli di SMP PGRI Kota Dumai. Junral Al- Taujih, 7(2), 97–102.
Nur, S., & Mardiah, M. (2020). Pentingnya profesionalisme guru dalam pendidikan. Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 5(02), 215-228.
Pandang, A., & Anas, M. (2018). Analisis Permasalahan dan Kebutuhan Penguatan Kompetensi Guru Bimbingan Konseling di Kota Makassar. Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 1(1), 1–16.
Permendiknas No. 27 Tahun 2008 Tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Konselor.
Pranowo, T. A., & Febrianto, A. (2023). Group counseling training with a REBT approach for guidance and counseling teachers at the MTs in Magelang Regency. Community Empowerment, 8(5), 707-715.
Satrianta, H., Renata, D., & Nisa, A. (2023). Pendampingan Penyusunan Rencana Pelaksanaan Layanan Bimbingan dan Konseling pada Guru Bimbingan dan Konseling Tingkat Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(3), 104–110.
Taufiq, Andang, & Imansyah, M. N. (2023). Analisis Kesulitan Guru dalam Menyusun Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Pendidikan Dan Media Pembelajaran (JUNDKIMA), 02(03), 48–54.
Wulandari, N. S., Firman, F., Netrawati, N., & Nazri, M. (2024). Efektivitas Konseling Kelompok Menggunakan Pendekatan REBT Untuk Mengurangi Kecemasan Siswa dan Meningkatkan Kepercayaan Siswa Kelas XII Dalam Mengikuti Ujian Masuk Perguruan Tinggi Negeri di MAN 1 Aceh Tenggara. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(1).
Yuliani, I., Puspitarini, D., & Nawantara, R. D. (2021). Kelayakan Paket Konseling Kelompok Berbasis Rasional Emotif Perilaku untuk Mereduksi Burnout. Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia, 6, 1–6
DOI: https://doi.org/10.24036/kolokium.v13i1.1056
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.